SDP:n Viitala: Hallituksen toimet heikentävät palkansaajien asemaa

SDP
SDP:n Juha Viitala: Työväenjuhlan alla hallitus heikentää jälleen palkansaajien asemaa | SDP EDUSKUNTA

Työväenjuhlan alla uhka palkansaajille

SDP:n kansanedustaja Juha Viitala on ilmaissut huolensa hallituksen viimeisimmistä lakimuutoksista, jotka hän näkee uhkaavan palkansaajien asemaa. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan varajäsen Viitala viittaa erityisesti määräaikaisten työsopimusten helpottamiseen, joka hänen mukaansa jatkaa hallituksen työnantajia suosivaa politiikkaa. ”Tämä lakiesitys on vain viimeisin esimerkki hallituksen kyvystä heikentää työelämän tasa-arvoa”, Viitala toteaa.

Viitala korostaa, että hallituksen toimet työmarkkinoilla ovat aiheuttaneet pitkä listasynnyttävää epävarmuutta. Hän sanoo, että työelämän tasa-arvoa heikentävä esitys tulee ehdottomasti hylätä eduskunnan täysistunnossa. ”Lista tämän hallituksen tekemistä heikennyksistä on pitkä, ja se jatkuvasti kasvaa”, hän jatkaa.

Työntekijöiden oikeudet koetuksella

Kansanedustaja Viitala luettelee hallituksen aikaisempia toimia, joilla on pyritty vaikeuttamaan palkansaajien asemaa. Hän mainitsee muun muassa työttömyysturvan heikentämisen, aikuiskoulutustuen lakkauttamisen, ja potkujen antamisen helpottamisen. ”Nämä kaikki toimet ovat suoraan vaikuttaneet työntekijöiden oikeuksiin ja asemaan”, hän sanoo.

Viitala kritisoi myös perussuomalaisia, jotka hänen mukaansa ovat pettäneet lupauksensa palkansaajille. ”Hallituksen työmarkkinapolitiikka on niin yksipuolista, että se jää varmasti mieleen. Perussuomalaiset ovat hylänneet suomalaisen palkansaajan ja päättäneet tukea kokoomusta työntekijöiden oikeuksien heikentämisessä”, Viitala toteaa.

Hallituksen suunta on väärä

Hallituksen olisi Viitalan mukaan pitänyt keskittyä palkansaajien aseman parantamiseen ja työllisyyden edistämiseen. Sen sijaan se on jättänyt huomiotta tärkeät kysymykset ja siirtänyt ongelmat seuraaville hallituksille. ”Työllisyyden parantamisen sijaan hallitus keskittyy vain velan lisäämiseen ja korkean työttömyyden jättäminen seuraavalle hallitukselle on huolestuttavaa”, hän varoittaa.

Laaja kritiikki hallituksen toimista

Viitalan huolet eivät ole ainoita. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan oppositio on myös kritisoinut hallituksen toimintaa hyvinvointialueiden rahoituslain käsittelyn yhteydessä. ”Hallitus on haluton puuttumaan liikenteen ja maatalouden päästöihin. Lisäksi se vaikeuttaa uusiutuvan energian kehittämistä”, sanoo ympäristövaliokunnan jäsen Johan Kvarnström.

Vapun alla hallitus tuo esille myös lakiesityksen, joka arvioidaan lisäävän raskaus- ja perhevapaasyrjintää. ”Tämä ei vain heikennä naisten asemaa työelämässä, vaan myös lisää epävarmuutta”, toteaa Demarinaisten puheenjohtaja Helena Marttila.

Asiantuntijat varoittavat

Kansanedustaja Timo Suhonen on myös huomauttanut, että määräaikaisten työsopimusten helpottaminen ei tule todellisuudessa parantamaan työllisyyttä. Useat asiantuntijat ovat jo varoittaneet, että esitys voi lisätä syrjintää ilman konkreettisia tuloksia. Niina Malm puolestaan painottaa, että tämä esitys osuu erityisesti nuoriin naisiin, jotka ovat alttiita syrjinnälle.

  • Työntekijöiden oikeuksien heikentäminen
  • Työttömyysturvan heikennykset
  • Raskaus- ja perhevapaasyrjintä

Johtopäätökset

Juha Viitalan lausunnot ja hallituksen toimet ovat herättäneet laajaa keskustelua työelämän tulevaisuudesta Suomessa. Monilla poliitikoilla ja asiantuntijoilla on huoli siitä, että hallituksen suunta on väärä, ja että palkansaajien asemaa heikennetään entisestään. On tärkeää, että kansanedustajat kuuntelevat kansalaisten huolia ja tekevät päätöksiä, jotka tukevat työelämän tasavertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta.

Jos haluat pysyä ajan tasalla ajankohtaisista uutisista, voit tilata tiedotteemme sähköpostiisi. Lisää uutisia ja artikkeleita löydät myös verkkosivuiltamme.

Lue myös

Jätä kommentti