Kansanedustajien laaja tukema lakialoite sarjavalittajien rajoittamiseksi jätettiin eduskuntaan

Laaja kannatus lakialoitteelle sarjavalittajien rajoittamiseksi

Kansanedustajat Lauri Lyly (sd.), Arto Satonen (kok.) ja Miko Bergbom (ps.) jättivät 22.4.2026 eduskuntaan lakialoitteen, jonka tavoitteena on rajoittaa kuntalain 137 §:n mukaisten oikaisuvaatimusten ja kunnallisvalitusten tekemistä. Aloitteen taustalla on tarve puuttua ns. sarjavalittajien aiheuttamiin turhiin viivästyksiin sekä kiusantekoon, jotka ovat haitanneet muun muassa asuntorakentamista Tampereella ja muita kunnan sekä yritysten rakennushankkeita.

Mitä lakialoite sisältää?

Keskuskohtana lakialoitteessa on, että valitusoikeutta kunnalliseen päätöksentekoon rajattaisiin erityisesti tilanteissa, joissa päätökset koskevat kunnan ja yksityishenkilön välistä kiinteistön tai asuinhuoneiston kauppaa, vaihtoa tai vuokrasopimusta. Tällaisista päätöksistä valituksen saisi tehdä ainoastaan ne henkilöt, jotka ovat lain 137 §:n 1 momentissa tarkoitettuja asianosaisia eli suoraan päätöksen kohteena olevia osapuolia. Tämä tarkoittaa sitä, että valituksia ei voisi tehdä henkilö, joka ei ole päätöksen varsinainen osapuoli, vaan esimerkiksi vain tarkoituksellisesti viivyttääkseen prosessia tai aiheuttaakseen haittaa.

Oikeusturva ja valitusten oikea-aikainen käyttö

Kansanedustaja Lauri Lyly korostaa, että kuntalain mukainen oikeus tehdä oikaisuvaatimus ja kunnallisvalitus on tärkeä oikeusturvakeino kuntalaisille päätöksenteon valvomiseksi. Tästä oikeudesta ei haluta luopua, vaan pyritään säilyttämään valitusoikeus asianmukaisena ja tarkoituksenmukaisena. Valitusoikeuden laajuus on kuitenkin nykyisellään niin suuri, että sitä voidaan käyttää väärin esimerkiksi kiusantekoon, mikä hidastaa ja hankaloittaa olennaisia hankkeita kunnissa, erityisesti rakentamiseen liittyviä prosesseja.

Yhteistyö yli puoluerajojen

Lakialoitteen on allekirjoittanut laaja joukko kansanedustajia, yhteensä 136, eri puolueista yli hallitus-oppositiorajojen. Tämä tekee siitä yhden eniten kansanedustajien tukea saaneista lakialoitteista tällä vaalikaudella. Aloite on linjassa myös oikeusministeriön ja muiden ministeriöiden käynnissä olevan lakivalmistelun kanssa, jonka tarkoituksena on estää kunnallisvalitusten tekeminen vastoin niiden tarkoitusta.

Tulevaisuuden näkymät ja jatkotoimet

Keskusteluissa on nostettu esiin myös muita keinoja, kuten mahdollinen tuomioistuimen etukäteismaksu valitusten tekemisen yhteydessä, mikä voisi vähentää turhia ja aiheettomia hakemuksia. Perussuomalaisten edustaja Miko Bergbom korostaa, että kuntalaisilla tulee olla laaja mahdollisuus valittaa kunnan päätöksistä, mutta valituksia ei saa käyttää väärin kiusan- tai haitantekotarkoituksessa.

  • Lakialoitteessa rajataan kuntalain valitusoikeutta kiinteistö- ja vuokrasopimuksiin
  • Tavoitteena estää oikeudenkäyntiviiveitä ja valitusten väärinkäyttöä
  • 136 kansanedustajaa eri puolueilta allekirjoittanut aloitteen
  • Oikeusministeriön kanssa sovitetaan yhteen lakivalmistelua
  • Mahdollisia jatkotoimia ovat myös etukäteismaksut valituksissa

Lähteet

Kansanedustajien laajan tuen saanut lakialoite ’sarjavalittajista’ jätettiin eduskunnassa, SDP tiedote 22.4.2026.

Jätä kommentti