Liikenne- ja viestintävaliokunta on päättänyt esittää 15 vuoden ikärajaa kaikille kevyille sähköajoneuvoille. Kokoomuksen poliisikansanedustaja ja valiokuntavastaava Marko Kilpi on huolissaan nuorten lisääntyvistä sähköpotkulautaonnettomuuksista ja pitää selkeää ikärajasääntelyä tärkeänä.
Liikenne- ja viestintävaliokunta hyväksyi tänään mietinnön mikroliikkumista, eli muun muassa sähköpotkulautoja koskevasta lainsäädäännöstä.
– Viime aikojen sähköpotkulautaonnettomuudet varsinkin nuorten osalta korostavat tarvetta luoda selkeät pelisäännöt, jotta liikenteessä on turvallista liikkua eri kulkumuodoilla. Kevyiden ajoneuvojen sähköistymisen myötä nopeudet ovat kasvaneet, mikä on lisännyt onnettomuusriskiä, Kilpi toteaa.
Sähköpotkulaudoille ja muille kevyille sähköavusteisille ajoneuvoille ehdotetaan valiokunnan toimesta 15 vuoden yleistä ikärajaa. Uusi sääntely ulotettaisiin koskemaan sekä vuokrattavia että yksityisessä käytössä olevia sähköpotkulautoja ja muita kevyitä sähköajoneuvoja.
– Yleinen 15 vuoden ikäraja on ollut myös poliisikollegoiden toive. Sähköpotkulaudat voivat olla erittäin riskialttiita kokeneemmallakin kuljettajalla – saati silloin, kun käyttäjällä ei ole vielä kokemusta liikennetilanteista, Kilpi sanoo.
Sähköpotkulautaonnettomuudet kuormittavat myös kohtuuttomasti terveydenhuoltoa.
– Arvioiden mukaan erikoissairaanhoitoa tai osastohoitoa vaativia potkulautaonnettomuuksia tapahtuu vuosittain jopa 1 600. Päihtyneenä tapahtuneista tapauksista aiheutuvat kustannukset voivat nousta jopa 130 miljoonaan euroon vuodessa. Tällaiseen meillä ei ole varaa – ei inhimillisesti, eikä terveydenhuollon kantokyvyn näkökulmasta, Kilpi painottaa.
Sähköpotkulautailulle säädetään 0,5 promillen raja. Poliisi saa samalla lisää valtuuksia valvoa päihtyneenä ajamista, puhalluttaa kuljettajan ja kieltää ajon päihtymyksen vuoksi. Uuden mikroliikenneluvan myötä kunnat voivat säädellä sähköpotkulautojen tarjontaa sekä asettaa pysäköintiä ja käyttöaikoja koskevia ehtoja.
– Uuden sääntelyn tavoitteena on vähentää sähköpotkulautaonnettomuuksia merkittävästi. On kuitenkin muistettava, että ensisijainen vastuu turvallisesta liikenteestä ja katutilasta on jokaisella tienkäyttäjällä itsellään. Sähköpotkulaudat ovat hyviä, joustavia kulkuvälineitä, kunhan niitä käytetään liikennesääntöjä noudattaen, Kilpi päättää.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-edustajat: Valiokunta suhautti sähköpotkulautojen ikärajakysymyksessä ministerin ohi – lasten liikenneturvallisuutta parannetaan nopein toimin
Mikroliikkumista koskevan lakiesityksen käsittely on edennyt vihdoinkin loppusuoralle. Liikenne- ja viestintävaliokunta antoi maaliskuussa annetusta esityksestä tänään lausuntonsa saatuaan ensin lausunnon perustuslakivaliokunnalta.
– Perustuslakivaliokunta totesi, ettei ikärajoja voida säätää kuntakohtaisten toimilupasopimusten perusteella, vaan säädösten on oltava samat koko maassa riippumatta siitä, onko kyseessä omistus- vai vuokralauta. Liikenne- ja viestintäministeriö katsoi parhaaksi esittää tieliikennelakiin pykälämuutoksia, jolla kevyen sähköajoneuvon tai moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamiselle säädetään 15 vuoden ikäraja ja jolla myös tällaisen kulkuneuvon luovuttamisesta alle 15-vuotiaan käyttöön voidaan määrätä 60 euron liikennevirhemaksu. Rajoitukset eivät koskisi liikkumisesteisen henkilön apuvälinettä, kertoo kansanedustaja Anna-Kristiina Mikkonen.
Ministeriö katsoo 15 vuoden ikärajan parantavan juuri lasten liikenneturvallisuutta. 15 vuotta on myös mopokortin ikäraja ja rikosoikeudellisen vastuun ikäraja.
– Monet sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset ovat asettaneet palvelunsa käytölle 18 vuoden ikärajan, mutta silti suuri määrä alaikäisiä käyttää näitä lautoja. Alaikäiset myös huomattavissa määrin kyyditsevät toisia vastoin liikennesääntöjä. Toisaalta myös onnettomuustilastot tukevat 15 vuoden ikärajaa, sillä esimerkiksi HUSin alueella suurin osa vuosina 2019–2024 sähköpotkulautaonnettomuuksissa vammautuneista oli 12–13-vuotiaita poikia, huomauttaa kansanedustaja Marko Asell.
Sähköpotkulautojen sääntely käynnistyi jo viime kaudella kuntien ja lautoja vuokraavien yritysten välisin sopimuksin lautojen määrän lähdettyä huimaan kasvuun vuonna 2021. Sopimuksin on aiemmin mm. kielletty vuokralautojen käyttö yöaikaan ja rajoitettu ajonopeuksia. Uuden lain myötä kunnat saavat enemmän työkaluja paikallisten tilanteen hallintaan, sillä ne myöntävät vuokrayrityksille mikroliikenneluvat toiminnan harjoittamiseen.
– Merkittävimpiä uusia muutoksia on 0,5:n promilleraja, mutta myös kunnat saavat toimilupia myöntäessään sisällyttää niihin paikallisten tarpeiden mukaisia ehtoja esimerkiksi vuokralautojen käyttöajoista. Toivottavasti kunnat ottavat rohkean roolin tämän lainsäädännön toteuttamisessa, kansanedustaja Seppo Eskelinen toteaa.
Sähköpotkulautaonnettomuudet ovat johtaneet Suomessa kaikkiaan kuuden henkilön kuolemaan. Neljä heistä menehtyi viime vuonna, yksi tänä vuonna ja menehtyneistä kolme oli alaikäisiä.
– Harmi, että esitys tuli niin myöhään eduskuntaan, ettei se ehtinyt heti kevätkauden alusta voimaan. Tärkeintä on saada asia kuitenkin eteenpäin. Emme voi odottaa tämän sääntelyn kanssa yhtään kauempaa, sillä esimerkiksi jo pelkästään Joensuussa tapahtui vappuna aamuyöllä kolme vakavaa sähköpotkulautaonnettomuutta, joissa menehtyi yksi henkilö, Eskelinen päättää. Laki astuu voimaan kuukausi eduskunnan hyväksymisen jälkeen ja kunnilla on siirtymäaikaa käyttöönottoon vuoden loppuun.