Suomi ja tuleva eduskunta: mitä kansanedustajat tulevat muuttamaan rahapeleissä Suomessa

Suomen rahapelijärjestelmä on kokenut merkittäviä muutoksia viime vuosina, ja tuleva eduskunta jatkaa tämän kehityksen suuntaamista. Tavoitteena on siirtyä nykyisestä yksinoikeusjärjestelmästä kohti kilpailullisempaa lisenssimallia, joka mahdollistaa uusien toimijoiden pääsyn markkinoille. Tämä muutos heijastaa pyrkimystä vastata digitaalisen pelaamisen kasvavaan suosioon ja siihen liittyviin haasteisiin.

Lisenssimallin käyttöönotto

Yksi keskeisimmistä muutoksista on siirtyminen lisenssimalliin, jossa rahapeliyhtiöt voivat hakea toimilupaa rahapelien tarjoamiseen Suomessa. Tämä avaa markkinat myös ulkomaisille toimijoille, mikä lisää kilpailua ja monipuolistaa tarjontaa. Tavoitteena on kanavoida pelaaminen laillisesti säänneltyihin palveluihin, mikä parantaa pelaajien suojaa ja vähentää harmaan talouden osuutta.

Lisenssimallin myötä toimiluvan saaneet yhtiöt ovat velvollisia noudattamaan tiukkoja sääntelyvaatimuksia, jotka koskevat muun muassa pelaajien tunnistautumista, ikärajoja ja vastuullista pelaamista. Tämä mahdollistaa tehokkaamman valvonnan ja pelihaittojen ehkäisyn, mikä on ollut haaste yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolella toimivien palveluiden kohdalla.

Suomen rahapelijärjestelmän uudistus on herättänyt laajaa keskustelua eri sidosryhmien keskuudessa. Erityisesti Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on ilmaissut huolensa siitä, että uudistuksen painopiste saattaa siirtyä rahapelihaittojen ehkäisystä tuottojen kasvattamiseen. THL korostaa, että kanavointiasteen parantaminen ei yksin riitä vähentämään rahapelaamisesta aiheutuvia haittoja, ellei samalla toteuteta tehokkaita ehkäiseviä toimenpiteitä.

Veikkauksen aseman muutos

Veikkaus Oy:n nykyinen yksinoikeusasema tulee muuttumaan merkittävästi. Vedonlyönti- ja verkkokasinopelien osalta yksinoikeus päättyy, ja nämä pelit avataan kilpailulle lisenssimallin kautta. Sen sijaan Veikkaukselle jää yksinoikeus raha-arpajaisiin, veikkauspeleihin, totopelien järjestämiseen sekä fyysisiin raha-automaatteihin ja kasinotoimintaan.

Linkki: Valtioneuvosto

Tämä eriyttäminen tarkoittaa, että Veikkauksen toiminnot jaetaan kahteen erilliseen yhtiöön saman konsernin sisällä: toinen vastaa yksinoikeustoiminnasta ja toinen kilpailluilla markkinoilla toimimisesta. Tällä pyritään selkeyttämään yhtiön roolia muuttuvassa markkinatilanteessa ja varmistamaan tasapuoliset kilpailuolosuhteet uusille toimijoille.

Pelaajien suojaaminen

Uudistuksen keskiössä on pelaajien suojelu ja pelihaittojen ehkäisy. Uusi lainsäädäntö edellyttää pelaajien rekisteröitymistä ja tunnistautumista, mikä mahdollistaa pelaamisen hallintaan liittyvien rajoitusten tehokkaamman käytön. Lisäksi suunnitteilla on keskitetyn peliestorekisterin käyttöönotto, joka auttaa estämään pääsyn kiellettyihin pelipalveluihin.

Linkki: Valtioneuvosto

Näiden toimenpiteiden avulla pyritään vähentämään pelaamisesta aiheutuvia terveydellisiä, taloudellisia ja sosiaalisia haittoja. Erityisesti alaikäisten suojeleminen ja ongelmapelaamisen ehkäisy ovat keskeisiä tavoitteita, joita tuetaan muun muassa pakollisella tunnistautumisella ja pelirajoituksilla.

Markkinoinnin sääntely

Rahapelien markkinointia koskeva sääntely tulee myös uudistumaan. Uuden lain myötä sallitaan sellaisten rahapelien markkinointi, joiden mainonta on aiemmin ollut kiellettyä. Tämä herättää huolta siitä, että pelihaittojen ehkäisy saattaa jäädä taka-alalle, jos markkinointi lisää pelaamisen houkuttelevuutta.

Linkki: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Toisaalta markkinoinnin vapauttaminen voi parantaa kanavointiastetta, eli pelaajien siirtymistä laillisesti säänneltyihin palveluihin. Tämä edellyttää kuitenkin tarkkaa tasapainoa markkinoinnin sallimisen ja pelihaittojen ehkäisyn välillä, jotta ei synny ristiriitaisia tavoitteita.

Taloudelliset vaikutukset

Uudistuksella on merkittäviä taloudellisia vaikutuksia. Toimilupamaksut ja verotulot kasvavat, kun uusia toimijoita tulee markkinoille. Kuitenkin kilpailun lisääntyminen saattaa vaikuttaa Veikkauksen tuottoihin, mikä heijastuu valtion tuloihin. Lisäksi pelihaittojen mahdollinen lisääntyminen voi kasvattaa sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksia.

On tärkeää seurata tarkasti uudistuksen taloudellisia vaikutuksia ja varmistaa, että mahdolliset haitat eivät ylitä hyötyjä. Talousvaikutusten arvioinnissa tulee huomioida sekä suorat että epäsuorat kustannukset ja hyödyt, jotta voidaan tehdä perusteltuja päätöksiä jatkotoimenpiteistä.

Kansainvälinen vertailu

Ruotsissa ja Tanskassa on siirrytty vastaavaan lisenssijärjestelmään, mikä on nostanut kanavointiastetta eli laillisten palveluiden käyttöä. Kuitenkin pelihaittojen määrä ei ole vähentynyt, mikä osoittaa, että pelkkä järjestelmän muutos ei riitä haittojen ehkäisyyn. Suomen onkin tärkeää oppia näistä kokemuksista ja varmistaa, että uudistus sisältää tehokkaita keinoja pelihaittojen vähentämiseksi.

Kansainvälisten kokemusten perusteella voidaan todeta, että lisenssijärjestelmän onnistuminen riippuu pitkälti siitä, miten hyvin pelihaittojen ehkäisy on integroitu osaksi järjestelmää. On tärkeää, että Suomi ottaa huomioon muiden maiden kokemukset ja soveltaa parhaita käytäntöjä. Kansainväliset kokemukset, erityisesti Ruotsista ja Tanskasta, ovat tarjonneet arvokasta tietoa lisenssijärjestelmän vaikutuksista. Näissä maissa kanavointiaste on noussut, mutta pelihaittojen määrä ei ole merkittävästi vähentynyt. Tämä osoittaa, että pelkkä järjestelmän muutos ei riitä, vaan tarvitaan myös tehokkaita pelihaittojen ehkäisytoimenpiteitä.

Uudistuksen tavoitteena on ottaa käyttöön lisenssijärjestelmä viimeistään 1. tammikuuta 2026. Tämä aikataulu mahdollistaa tarvittavan lainsäädännön valmistelun, sidosryhmien kuulemisen ja tarvittavien rakenteellisten muutosten toteuttamisen. On kuitenkin tärkeää seurata uudistuksen vaikutuksia jatkuvasti ja tehdä tarvittaessa korjaavia toimenpiteitä, jotta rahapelihaittojen ehkäisy ja vähentäminen toteutuvat tehokkaasti.

Yhteenvetona voidaan todeta, että Suomen rahapelijärjestelmän uudistus on laaja ja monivaiheinen prosessi, joka edellyttää huolellista valmistelua ja eri näkökulmien huomioon ottamista. Tavoitteena on luoda järjestelmä, joka yhdistää tehokkaan pelihaittojen ehkäisyn, toimivat markkinat ja vastuullisen pelaamisen edistämisen.

Arvio uuden lain voimaantulosta:

Tavoitteena on, että uusi rahapelilaki astuu voimaan 1. tammikuuta 2026. Tämä aikataulu mahdollistaa tarvittavien valmistelutoimien toteuttamisen ja siirtymisen uuteen järjestelmään hallitusti.

Vastaa