Taksiuudistus odottaa – kiirettä vaativat demarit eivät malta odottaa

Kiireillä kohti päätöstä

Eduskunnan Liikenne‑ ja viestintävaliokuntan demarijäsenet Seppo Eskelinen ja Pinja Perholehto vaativat selkeitä toimia taksilain uudistuksessa. He huomauttavat, että seuraava valiokuntakokous on asetettu vasta perjantaille 14.11., koska hallituksen lakiesitykset eivät ole vielä valmistuneet. Taksilain uudistus on heidän mukaansa liian tärkeä odotettavaksi.

Eskelinen painottaa, että ala on ollut kaaoksessa jo liian kauan. Hän viittaa siihen, että edellisen kauden korjaussarja ei riittänyt ja että uudistus on nyt saatava maaliin, jotta seuraavalla kaudella ei tarvittaisi uutta korjausrundia. Perholehto puolestaan korostaa, että harmaan talouden torjuminen edellyttää, että viranomaisilla on käytössään luotettava tieto niin kuljettajista kuin autoista. Lisäksi hän nostaa esille kuljettajien työolosuhteet: liukkaalla, pimeässä ja vaativissa olosuhteissa työskentelevä ala ei houkuttele osaajia, mikä heikentää palvelun laatua ja turvallisuutta.

Mikä tilanne tällä hetkellä on?

Uudistuksen taustalla on laaja esivalmistelu ja useita selvityksiä. Liikenne‑ ja viestintäministeriö julkaisi 24. 5. 2024 arviomuistion, jossa kartoitettiin alan nykytilaa ja esitettiin muutostarpeita. Tätä pohjaa käyttäen hallitus käynnisti säädöshankkeen 3.10.2024, jossa tavoitteena on muun muassa kuljettajakoulutuksen uudistus, valvonnan tiukennus ja taksien tunnistettavuuden parantaminen.

Uudistuksen pääpainopisteitä ovat:

  • kuljettajilta vaadittavan koulutuksen lisääminen (esimerkiksi 21 tuntia ehdotetusti).
  • taksiliikenneluvan ehtojen tiukentaminen ja ajoneuvon rekisteröinnin liittäminen selkeästi luvanhaltijaan.
  • harmaan talouden torjunta, tunnistettavuuden parantaminen ja hinnoittelun läpinäkyvyyden lisääminen.

Toistaiseksi lain varsinaista esitystä ei ole annettu eduskunnalle. Aikataulu on viivästynyt aiemmista suunnitelmista, ja nyt esityksen odotetaan menevän eduskuntaan syysistuntokaudella 2025.

Miksi uudistus on ajankohtainen?

Alan toimintaedellytykset ovat olleet kriisissä. Eskelinen ja Perholehto katsovat, että nykyisillä ehdoilla ala ei houkuttele osaavaa työvoimaa, mikä näkyy heikentyneenä saatavuutena ja asiakasturvallisuudessa. Lisäksi kuluttajien luottamus alaan on koetuksella: taksiautojen tunnistettavuus ja viranomaistiedon saatavuus eivät heidän mielestään ole riittäviä.

Laajasti ottaen uudistus pyrkii palauttamaan alalle luottamusta sekä varmistamaan, että taksipalvelut ovat kaikkialla Suomessa saatavilla ja turvallisia käyttää. Hallitusohjelmassa linjattiin, että taksiliikennettä säädellään uudelleen tavoitteena asiakkaiden laajempi huomioiminen sekä valvonnan ja luotettavuuden lisääminen.

Koska ala toimii osin digitaalisesti, ja koronaviruksesta toipumisen jälkeen kysyntä ja toimintaympäristö ovat muuttuneet, uudistus pyrkii vastaamaan näihin haasteisiin. Lisäksi se mahdollistaa sen, että taksipalvelut voidaan nähdä osana laajempaa liikennepalvelukokonaisuutta, ei erillisenä kuljetusmuotona.

Mitä uudistuksessa on erityisesti esillä?

Perholehto nostaa esiin erityisesti viranomaistiedon saatavuuden ja harmaan talouden torjunnan. Hänen mukaansa alalla on edelleen epäselvyyksiä sen suhteen, ketkä toimivat laillisesti ja miten tiedot kuljettajista ja autoista saadaan tehokkaasti valvontaan. Eskelinen taas keskittyy korostamaan sitä, että ala tarvitsee nyt selkeitä rakenteita, jotta palvelun laatu säilyy ja jatkossa ei jouduta uusien korjausten äärelle.

Uudistuksessa mainittuja keinoja ovat muun muassa:

  • pakollinen taksamittari kaikissa autoissa, jotta kaikki ajot ja hinnat voidaan jäljittää.
  • värillinen rekisterikilpi takseille, joka tekee lainmukaisesti toimivat autot helposti tunnistettaviksi.
  • tiukemmat rikos- ja kielitaitovaatimukset kuljettajille ja luvanhaltijoille.
  • koulutuksen lisääminen sekä olemassa oleville kuljettajille että uusille tulijoille.

Mikä on tilanne tällä hetkellä – missä mennään?

Vaikka uudistuksen sisältö alkaa olla suhteellisen kirkas, eteneminen on ollut hidasta. Hallitus ja valiokunta ovat eri vaiheissa esityksen valmistelussa ja poliittinen sopu osista – erityisesti taksamittarista ja kilvistä – näyttää puuttuvan. Tämä viivästyttää koko prosessia.

Samalla alalla toimivat yrittäjät ja järjestöt katsovat, että muutokset ovat välttämättömiä. Taksiliitto on julkaissut oman lausuntonsa hallituksen esitysluonnoksesta ja pitänyt kokonaisuutta hyvinä lähtökohtina. Autotoday

Demarivaltuutettujen näkökulmasta aika on otettu käyttöön: he eivät halua odottaa uutta pitkää valmistelua, vaan painostavat hallitusta viemään lakipaketin eduskunnan käsittelyyn mahdollisimman pian.

Mahdolliset vaikutukset alalle ja kuluttajille

Jos uudistus etenee suunnitellusti, ala kokee monenlaisia muutoksia. Kuljettajille koulutusvaatimukset nousevat ja luvat voivat olla aiempaa tiukemmin valvottuja. Yrityksille ehdot voivat muuttua esimerkiksi siten, että auto on rekisteröitävä selkeästi luvanhaltijan hallintaan tai omistukseen.

Kuluttajille muutokset voivat näkyä esimerkiksi siinä, että taksin tunnistaminen ja valitseminen helpottuvat. Hinnoittelu voi muuttua läpinäkyvämmäksi ja valvottavammaksi, mikä voi lisätä luottamusta alan palveluihin. Lisäksi taksipalvelujen saatavuus pyritään turvaamaan myös maaseudulla, ei pelkästään suurissa kaupungeissa.

Minkälaisia tavoitteita uudistukselle asetetaan?

  • Laajentaa kuluttajan valinnanvapautta siten, että taksipalvelut ovat kilpailukykyisiä ja laadukkaita.
  • Varmistaa, että taksipalvelut ovat turvallisia ja että kuljettajilla on asianmukainen ammattitaito.
  • Tehostaa valvontaa ja vähentää harmaata taloutta alalla.
  • Parantaa taksipalvelujen saatavuutta koko maassa―myös alueilla, joissa palvelu on toistaiseksi heikompaa.
  • Nostaa toiminnan läpinäkyvyyttä: taksiluvanhaltijat ja ajoneuvot tiedossa, hinnat selkeät.

Mikä on nyt ratkaistavana ja mitä odottaa?

Vaikka ilana on runsaasti konkreettisia ehdotuksia, ratkaistava on vielä se, millä aikataululla ja millä tarkkuudella ne toteutuvat. Esimerkiksi ehdotus pakollisesta taksamittarista ja värillisistä kilvistä on herättänyt poliittista keskustelua ja eri puolueilla on siitä eri näkemyksiä.

Demarit Eskelinen ja Perholehto odottavat hallitukselta pikaisia toimia. He painottavat, että taksiuudistus ei saa jäädä pelkäksi lupaukseksi, vaan tuloksia tarvitaan nyt. Hallitus on aiemmin asettanut esityksen valmisteltavaksi syksyksi 2025, mutta demareiden mukaan tämä ei riitä. He haluavat, että valmistelu etenee ripeästi ja että laeista tehdään päätökset ajoissa.

Listaus: Uudistuksen keskeiset elementit lyhyesti

  1. Pakollinen kuljettajakoulutus – esimerkiksi ehdotettu vähintään 21 tuntia uusille kuljettajille.
  2. Värillinen rekisterikilpi takseille, joka tekee lailliset taksit helposti tunnistettaviksi.
  3. Pakollinen taksamittari kaikissa takseissa tiedonkeruuta varten.
  4. Tiukat rikos- ja kielitaitovaatimukset luvanhaltijoille ja kuljettajille.
  5. Taksiliikenneluvan ehtojen tiukentaminen – auto rekisteröidään luvanhaltijan hallintaan tai omistukseen.
  6. Hinnoittelun läpinäkyvyyden lisääminen ja harmaan talouden torjunta.
  7. Taksipalvelujen saatavuuden turvaaminen myös maaseudulla ja erilaisten asiakasryhmien huomioiminen.

Jätä kommentti